بررسی گچبری های ایران از دوران صفویه تا پایان قاجاریه؛ پروژه عملی: دنیای افسانه ها، قصه ها و اسطوره ها
پایان نامه
- وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه تربیت مدرس - دانشکده هنر و معماری
- نویسنده تکتم ظهوریان
- استاد راهنما محمدکاظم حسنوند محسن مراثی
- تعداد صفحات: ۱۵ صفحه ی اول
- سال انتشار 1389
چکیده
از جمله عواملی که در تحولات تزیینات به خصوص در بخش معماری موثر بوده مواد و مصالح است.در این میان گچ به عنوان ماده ای با قابلیت دسترسی آسان و انعطاف پذیری بسیار زیاد نسبت به دیگر مصالح، از امتیازی ویژه برخوردار است.ایرانیان از دیرباز با گچ آشنایی داشته اند و هنر گچبری با پیشینه ای طولانی از آرایه-های مهم تزیینات معماری ایرانی به شمار می رود. استفاده از گچ در ابتدا به عنوان یک ماده ی ساختمانی برای رفع نیازی عملی مورد استفاده بوده است ولی با گذشت زمان ضمن حفظ جنبه ی کاربردی آن، شکلی تزیینی نیز پیدا کرد. آشنایی هر چه بیشتر با قابلیت های این ماده، در طی سالیان متمادی به ساخت عناصری تزیینی و رنگین در معماری منتهی گشت که نمونه های آن از دوران عیلامی تا عصر حاضر به جای مانده است. در دوره ی صفویه فنون و شیوه های جدیدی در اجرای نقوش گچبری به وجود می آید که تا آغاز دوره ی قاجاریه تغییرات ویژه ای در آن رخ نمی دهد. در دوره ی قاجاریه با ورود گسترده تر هنر تصویری غرب که آغاز آن به دوره ی صفویه برمی گردد، تحولاتی در نوع نقوش و شیوه ی اجرای آنها پدید می آ ید. نقوش مورد استفاده در گچبری های دوره صفویه به هنر ایرانی و به ویژه نقشمایه های نگارگری و قالی نزدیکتر است، هرچند تأثیراتی نیز از هنر غرب گرفته است. این روند تا دوره ی قاجاریه ادامه می یابد و در نهایت در این دوره به نقوش کاملاً اروپایی می رسد. هنر گچبری در دوره ی صفویه تا آخر دوره ی زندیه به هنر سنتی وفادار بوده است. ولی در دوره ی قاجاریه گچبری ها به سمت نقش برجسته و تزیینات پرکار و متنوع ونقاشی های اروپایی متمایل می شود که بیشتر جنبه ی مادی و تجمل گرایا نه دارند. در تزیینات گچبری دوره ی صفویه، طرح های یکسانی در تمام زمینه ها یا فت می شود. طرح هایی که از نقوش قالی ها و نگارگری و تذهیب کتاب ها مایه گرفته اند. ابداع شیوه هایی مانند تنگ بری، کپ بری و طلااندازی روی گچ، توجه و اهمیت بیش از اندازه ای را که معماری اسلامی برای تزیینات قائل است را نشان می-دهد. نقوش اسلیمی و ترنجی شاخصه تزیینات گچبری این دوران است ولی حتی در زنده ترین بازنمایی ها هم به صورت تقریباً دوبعدی باقی مانده است. این شیوه تا ابتدای دوره ی قاجاریه پایه و اساس زیبایی شناسی تزیینات معماری است. با گسترش هنر تصویری غرب در فرهنگ و هنر ایران در زمان قاجاریه، عناصر تزیینی اروپایی در ترکیب با نقوش ایرانی، ترکیب بندی های جدیدی را به وجود آوردند. اگر چه هنر این دوره نوعی تکلف گرایی را در درون خود دارد ولی حرکت های نوآورانه ی آن را نمی توان نادیده گرفت. در روش اجرای گچبری نیز در دوره ی صفویه با ابداعاتی همراه است ولی در دوره های بعد، از آنها کمتر استفاده شده وطرح های برجسته دوره ی قاجار جای نقوش مسطح صفویه را گرفتند. در این پژوهش، شناسایی، بررسی و مقایسه نقوش گچبری و روش اجرای آنها از دوران صفویه تا پایان دوران قاجاریه مد نظر قرارگرفته است. روش تحقیق در این پایان نامه، توصیفی و تحلیلی و با استفاده از تحقیقات مشاهده ای و گردآوری اطلاعات کتا بخانه ای می باشد.
منابع مشابه
بررسی تزیین گرایی در نگارگری ایرانی از دوران صفویه تا اوایل قاجاریه- پروژه عملی: دنیای انسان امروز
این پژوهش در پی یافتن و بررسی تزئین گرایی در دوره صفویه و اوایل قاجاریه بوده است و ضمن پرداختن به مفهوم عام و کلی تزئین به بررسی شاخه های مختلف نقوش تزئینی و همچنین تحقیق در سابقه این نقوش پرداخته شده است پرداختن به تزئین گرایی در هنر نگارگری ایران مسئله ای است که شاید بتوان آن را یکی از ارکان اصلی هنر ایران بالاخص نقاشی دانست. نقوش مورد استفاده در هنر ایران اگرچه ساده یا بسیار پیچیده باشد ، جر...
15 صفحه اولRobust Governor Design for Hydro Turbines Using a Multivariable-cascade Control Approach
حي ت يو جذومنلأا ىلع يطخلا ريغ أ ،ءاملا ةمدص رث جاوملأاو يلاقتنلاا ه ، ةفاضإ ىلإ ضيف ءا ملا . مب ا نمق ه تءافآو ما ظنلا ة ناتم ة ساردلو أ ة شقان تاز يمملاو تابارط ضلاا ر ث (Parameters) ملا ر يغت ة بُ لطتيو ، مُيم صت ةَ فرعم ما ظنلا اذ ه ي ف ر يغتلا ىد م هذ ه مي ق تازيمملا . ةُقيرط تمدخُتسا دقو H ∞ يف دودحلا ةد يدع ميمصتلا . تا نارتقلاا را بتخا م ت ا مآ لا ة يكيمانيدلا ة ننقملا مكحت لل ة بولطملا ...
متن کاملطبقه بندی انواع خویشکاری تولد قهرمان در اسطوره ها، افسانه ها، داستان های عامیانه و قصه های پریان
در بسیاری از داستان های اساطیری، روایت های عامیانه و قصه های پریان، تولد قهرمان ابعاد اسطوره ای و افسانه ای چشمگیری دارد. زمینه های تولد قهرمان و چگونگی آن ها بر زندگی پسین او اثر می گذارد و موجب شگفتی های بسیار در آینده اش می شود. در بیشتر داستان هایی که خویشکاری تولد در آن ها برجسته است، موانعی در تولد قهرمان پدید می آید که کهولت والدین یا ناتوانی آنان برای داشتن فرزند ازجملة آن هاست. نکتة در...
متن کاملبررسی نقش و جایگاه ایل لشنی در تحوّلات ایالت فارس از اواخر صفویه تا پایان قاجاریه
لشنی، به عنوان یکی از ایلات کوچک فارس، دوران پرفراز و نشیبی را طی نموده است. از این ایل اولین بار در منابع اواخر دورة صفویه نام برده شده که در مبارزه علیه افغانها شرکت نمودند. با قدرتگیری کریمخان زند و حضور وی در فارس، لشنیها با وی متحد و جزئی از ایل زند شدند. در اوایل دورة قاجار بخشی از لشنیها به دیگر مناطق تبعید و اکثر ایشان در قشقایی پناهنده شدند. در سال 1291ق، پس از جدایی از قشقاییها،...
متن کاملنقش علمای مهاجر بحرینی در گسترش تشیع در ایران از صفویه تا پایان قاجاریه
This article has no abstract.
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
نوع سند: پایان نامه
وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه تربیت مدرس - دانشکده هنر و معماری
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023